BLUE ZONES KLUCZ DO DŁUGOWIECZNOŚCI

list In: blog On: comment Comment: 0 favorite Hit: 249

 Jest pięć miejsc na świecie, gdzie ludzie żyją wyjątkowo długo i rzadziej chorują. Te regiony to  Loma Linda w Kalifornii, Nicoya w Kostaryce, Sardynii we Włoszech, w Grecji Ikaria i Okinawa, Japonia . Znajdują się na trzech kontynentach i nazywane są "niebieskimi strefami".


Co sprawia, że mieszka tam wyjątkowo dużo 90-latków?


Choć dzielą ich tysiące kilometrów, to można znaleźć cechy wspólne tych populacji. Aktywność fizyczna, brak stresu, ograniczenie alkoholu - to dość oczywiste elementy pozwalające zdrowo żyć. Ale żeby żyć nie tylko zdrowo, ale i długo, potrzeba czegoś więcej. O tym wiedzą mieszkańcy tzw. "blue zones", miejsc gdzie można spotkać wyjątkowo dużo 90-latków, a nawet stulatków sekretem okazuje się być nie tylko styl życia, ale przede wszystkim dieta.


Badania w strefach "blue zones"wykazały, że dieta może mieć działanie holistyczne i sprzyjać długowieczności.  Dieta ta opiera się w 90 % na składnikach roślinnych. Ludzie w niebieskich strefach czerpią większość składników odżywczych z warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych i orzechów nasion . „Te pokarmy są nie tylko pełne witamin, minerałów, przeciwutleniaczy i fitochemikaliów, które pomagają zapobiegać chorobom cywilizacyjnym, ale są również (w większości) bogate w błonnik, który odżywia zdrowe jelita, pomagając zmniejszyć stany zapalne, regulować metabolizm i wspierać nasz układ odpornościowy.


Łuskane nasiona konopi zawierają prawie 40% czystego białka. Ludzie "blue zones" ograniczają jedzenie mięsa, a białko dostarczają przez produkty roślinne. Mięso spożywane jest głownie podczas specjalnych okazji. Często potrawy mięsne, kiedy już są jedzone, stanowią raczej przystawkę, a nie główne danie. Staraj się jeść mięso nie częściej, niż pięć razy w miesiącu .
W niebieskich strefach głównie piją  wodę i taktują ją jako główne źródło nawodnienia . Składamy się przecież w 60%-ach. Czerwone wino również jest istotną częścią diety, kawa, herbata i napary ziołowe. 

My polecamy herbaty konopne . Wiele osób ceni sobie herbatę konopną z uwagi na jej przyjemny, ziołowy smak i zapach. Im dłużej zaparza się herbatę – tym więcej goryczy wydziela do esencji. Intensywność smaku można jednak dowolnie modyfikować w zależności od własnych preferencji smakowych. Im dłużej pije się herbatę konopną, tym łatwiej jest dostrzec subtelne różnice w smaku każdej z mieszanek (np. herbatka z młodych liści, herbata z kwiatów konopi).


 Dieta w strefie Blue Zone ogranicza ilość spożywanego cukru. Mieszkańcy niebieskich stref spożywają maksymalnie do 7 łyżeczek cukru dziennie we wszystkich potrawach, dla porównania mała puszka napoju Coca Cola zawiera tyle samo łyżeczek cukru na cały produkt ! Cukier stał się dla nas stałym elementem gotowych potraw, sosów, napojów, nawet chleba. Nadmiar sztucznego cukru, nie cukrów naturalnie występujących w owocach, jest łączony z wieloma dolegliwościami. Słodzone napoje to główni sprawcy chorób więc starajmy się go ograniczyć. Jeśli chcesz się zbliżyć do diety w niebieskich strefach zamień biały chleb na tradycyjne pieczywo na zakwasie, a różnica Cię zadziwi. Chleb na zakwasie łatwo się trawi i jest dłużej rozbijany, dzięki całym ziarnom. W rezultacie będziesz miał więcej energii przez cały dzień.


Nietolerancja laktozy staje się coraz bardziej powszechna. Dyskusja na temat naturalnych zdolności naszego organizmu do rozbijania laktozy trwa w najlepsze, ale faktem jest, że ludzie w Niebieskich Strefach najczęściej unikają krowiego mleka. Zamiast tego wybierają kozie lub owcze mleko.


 W swoich kuchniach zazwyczaj gotują pełnowartościową żywność i prawie wcale nie korzystają ze sztucznych konserwantów. Jedną z najważniejszych cech diety osób ze stref Blue Zone są zioła oraz kwasy omega-3 które my znajdziemy na przykład w dobrej jakości olejach . W tej diecie ważne są orzechy i nasiona roślin spożywane są codziennie.

Nasiona konopi ! Bogate są w składniki odżywcze, które są kluczem w każdej diecie długowieczności na świecie. Zawierają złożone węglowodany, błonnik i białko roślinne. Nasiona z konopi są jedyną z nielicznych roślin, której białko składa się z 20 aminokwasów, a przyswajalność białka jest kilkukrotnie lepsza niż sojowego, ponieważ konopie nie zawierają inhibitorów i oligosacharydów zaburzających pracę jelit.

Wypróbuj przepis na chłodnik z awokado w stylu "blue zones"


                                          

przepis na chłodnik z awokado

 

Potrzebujesz:

1,5 szklanki jogurtu naturalnego

1 duży ogórek

2 dojrzałe awokado

1/3 cebuli

Szczypta soli

Szczypta pieprzu

Łyżka soku z limonki

Garść łuskanych nasion konopnych

 

 Przygotowanie:

Dokładnie umyj, obierz i pokrój cebulę oraz ogórek w cienkie plasterki.

Obierz awokado, a następnie przekrój tak, by usunąć pestkę. Najlepiej pokroić je w kostkę.

Ogórka, cebulę i awokado umieść w misce. Dodaj jogurt naturalny oraz sok z limonki, a następnie dokładnie zmiksuj całość.

Gdy masa będzie gładka, dodaj do niej przyprawy i wymieszaj.

Przed podaniem chłodnika należy go schłodzić i dodać najważniejszy składnik roślinny diety Blue Zones czyli nasionka. Nasionkami lub jak kto woli orzechami konopnymi posypujemy chłodnik. Tak przygotowana zupa nadaję się już do spożycia.  

 CIEKAWOSTKA: Jeśli do zupy dodasz olej konopny z nasion, sprawisz, że wszelkie mikroskładniki zostaną lepiej przyswojone przez twój organizm.

 


                      Tak więc myślmy o tym, co i jak jemy codziennie, w myśl powiedzenia, że jesteśmy tym, co jemy.

Comments

No comment at this time!

Leave your comment

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień

Rejestracja

Posiadasz już konto u nas?
Bezpieczne logowanie albo Resetuj hasło